Kun oppilaita kuunnellaan, syntyy aidosti nuorten näköistä toimintaa

Nuorissa on käsittämätöntä voimaa ja energiaa, hyvää meininkiä, joka vie mukanaan. Ideoita pursuaa ja intoa riittää. Kun oppilaita kuunnellaan ja ideoiden toteutusta tuetaan, voi syntyä jotain aitoa, nuorten näköistä toimintaa. Parhaimmillaan se luo ainutlaatuisen, yhteisöllisen ja osallistuvan toimintakulttuurin, joka tukee yhteisön voimavaroja ja nostaa yksilöissä esille heidän vahvuuksiaan.

Koulun käytävillä kajahtaa soimaan Röllin Roskanheittäjät -kappale, joukko eläinpukuihin pukeutuneita ympäristöryhmäläisiä herättää huomion kyltteihin kirjoitetuilla iskulauseillaan. Plakaateissa kehotetaan kävelemään, pyöräilemään ja suosimaan joukkoliikennettä. Sydämen muotoisissa pahveissa muistutetaan isoin kirjaimin muistamaan ystävää ja kohtelemaan koiria niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan.

Käynnissä on koulun ympäristöryhmän mielenosoitus, jonka tarkoituksena on tiedottaa kouluyhteisöä ryhmän jäsenille tärkeistä asioista. Oppilaat ovat valinneet höysteeksi huumoria, jotta heidän tempaukseen suhtauduttaisiin ilolla. Ryhmäläisiä jännittää mutta huomaan, kuinka he nauttivat. Käytävillä yllätykseen suhtaudutaan huvittuneena ja kiinnostuneena; muut oppilaat tutkivat tarkkaan, mitä kylteissä lukee. Nuoret ovat tyytyväisen oloisia, kun välitunnilla soi musiikki.

Tukioppilaat tuovat iloa koulun arkeen

Ympäristöryhmä on yksi osallisuusryhmistämme. Koulussamme toimii lisäksi erittäin aktiivinen tukioppilasporukka, joka myös järjestää arkeen erilaisia tempauksia ja tapahtumia. Ne ovat oppilaiden näköisiä ja innostavat yleensä koko koulun toimimaan.

Tukioppilastoiminnan merkitys on kiistaton. Peruskouluissa toimiva tukijärjestelmä perustuu vertaistuen ajatukseen. Tukioppilaina toimivat nuoret ovat tavallisia, vapaaehtoisia oppilaita, jotka haluavat toimia kouluyhteisön hyväksi ja auttaa muita oppilaita. Toiminta pursuaa iloa, joka välittyy kaikille yhteisön jäsenille.

Ystävänpäivänä tukioppilaat jakoivat välitunneilla itse askartelemiaan pahvisia sydämiä kaikille halukkaille. Ideana oli kerätä nimiä omaan sydämeensä. Nimen sai aina, kun halasi jotakuta. Eniten halauksia saaneet palkittiin makealla.

Ystävänpäivä–tempauksella on pitkä perinne koulussamme – sitä odotetaan aina innolla. Vaikka kaikki oppilaat eivät toimintaan osallistu, huomaan monen seuraavan ”halirallia” hymyssä suin. Myös Väriviikko ja Halloween–juhla ovat tapahtumakalenterin kohokohtia.

Väriviikolla oppilaat pukeutuvat ennalta sovittuihin väreihin. Ideana on kilpailla luokkien kesken väreihin pukeutumisessa koko viikon ajan. Tukioppilaat seuraavat ja tarkastavat päivittäin kaikkien luokkien väreihin pukeutumisprosentin. Lisäksi he myös käsikirjoittavat ja toteuttavat lähes itsenäisesti Väriviikon päätteeksi hulvattoman Halloween–juhlan koulun mediatiimin kanssa. Show onkin erityinen, koska sen sisältö on täysin oppilaiden itse kehittämä.

Nuoret tarvitsevat onnistumisen kokemuksia

Yksi ehkä tärkeimmistä tukioppilastehtävistä ajoittuu syyslukukauden alkuun, kun uudet 7. -luokkalaiset aloittavat yläkoulussa. Koulussamme ymmärretään uusien oppilaiden ryhmäytymisen tärkeys, ja siksi siihen panostetaan. Ensimmäisen viikon aikana tukioppilaat leikittävät 7. -luokkalaisia ja ohjaavat erilaisia aktiviteetteja vahvistaakseen me-henkeä. Tämän lisäksi uusille yläkoululaisille järjestetään yökoulu Nuuksiossa, johon osallistuvat tukioppilaat, tukioppilasohjaajat ja luokanvalvojat. Tukioppilaat jatkavat me-hengen tukemista ja myös meillä aikuisilla on aikaa tutustua oppilaisiin paremmin.

Lukuvuoden aikana tukioppilaat ovat myös mukana koulun erilaisissa edustustehtävissä: he esittelevät koulua ja sen toimintaa vanhempainilloissa ja muissa vierailijatapaamisissa. Olemalla esimerkkinä muille yhteistyökumppanuudesta, tukioppilaat voivat parhaimmillaan edistää myös työtoveruutta oppilaiden ja opettajien välillä.

Toiminnan tavoitteena on rakentaa kouluyhteisöstä yhteinen toiminta-areena, jossa kaikki toimijat ovat tasavertaisia. Tyyliviikko, joka syntyi erään oppilaan ehdotuksena, on mainio esimerkki avoimesta vuoropuhelusta nuorten ja aikuisten välillä. Se on muunnelma edellä mainitusta väriviikosta. Tyyliviikolla värit ovat vaihtuneet erilaisiin tyyleihin. Voitte vain kuvitella, kuinka hauskaa oppilailla ja opettajilla on yhdessä, kun eräänä maanantaina suurin osa on pukeutunut 60–luvun ja hippityylin hengessä.

Yhteisöpedagogina ja osallisuusryhmien ohjaajana olen vakuuttunut siitä, että kun nuori saa vaikuttaa omaan lähiyhteisöönsä, se lisää sitoutumista yhteisön toimintaperiaatteisiin ja tukee koulunkäyntiä. Nuorille on tärkeää ryhmään kuuluminen. Toiminnan lomassa itsetuntemus vahvistuu, kun nuoret saavat onnistumisen kokemuksia. Parasta tässä kaikessa on se, että ne oppilaat jotka eivät ehkä muuten pääse esille, voivat näyttää kykynsä. Vaikka oppilas suoriutuisi heikosti oppiaineissa, hän voi löytää vapaaehtoisessa toiminnassa itsestään uusia puolia ja kasvaa aktiiviseksi toimijaksi omassa yhteisössään.

Kuva: Pertti NisonenLeni Pennanen
Yhteisöpedagogi
Pitäjänmäen peruskoulu

Pitäjänmäen peruskoulun tapahtumablogi http://pitpk.blogspot.com/

Jätä kommentti